Dogs of the Dow — en investeringsstrategi for udbytteaktier

Udgivet 2018-06-09 - Skrevet af Philip Sørensen

Meget få aktieindekser repræsenterer Wall Street's formue ligesom “Dow Jones Industrial Average” (DJIA). Med mere end 120 års historie anses Dow for at være et vigtigt barometer på det amerikanske aktiemarked. Dow er en prisvægtet måling af 30 amerikanske virksomheder, såkaldte “blue chip”, som dækker aller branchen undtagen transport og forsyningsselskaber. Selvom valget af virksomhederne til Dow ikke er underlagt strenge kvantitative regler, så skal selskaberne have et stærkt ry og vise en vedvarende vækst. De valgte aktier skal have en stor interesse for investorerne. Interessant nok er alle 30 aktier udbytteaktier.

Der er mange strategier til at investere i Dow 30-aktierne, men en af de mere spændende er “Dogs of the Dow”, som først blev gjort populær i 1991 af den berømte pengeforvalter Michael O'Higgins.

Investeringsstrategien bag “Dogs of the Dow”

Kort fortalt handler “Dogs of the Dow”-strategien om at vælge de 10 virksomheder fra Dow, som udbetaler det største udbytte. Porteføljem skal efterses årligt for at sikre, at den altid indeholder de 10 virksomheder der betaler det største udbytte.

Så simpelt er det, og det kræver kun en årlig gennemgang. Virksomhederne behøver du heller ikke, at lede længe efter. Her er en sorteret oversigt: DJIA aktier sorteret efter afkast.

Virksomheder med stærkt fundament

En af de vigtigste forudsætninger for strategien er, at Dow fortsat indeholder gode virksomheder. Udvalget, som vælger aktier til Dow, beskæftiger sig udelukkende med at vælge de mest værdsatte og veletablerede virksomheder. Det betyder, at hvis et firma bliver uinteressant, så vil det blive erstattet af et andet firma med stærkere værdiprognoser. Denne stabile udskiftning har været en del af Dow's udvælgelsesproces i over et århundrede, og derfor har “Dogs of the Dow”-metoden vist sig at være så profitabel henover de sidste tre årtier.

Resultater

Med back-testing tilbage til 1920'erne har det vist sig, at strategien har klaret sig bedre end markedet som helhed. F.eks. har “Dogs of the Dow” fra 1992 til 2011 vækstet med 10,8%, hvorimod S&P500 har vækstet 9,6%.

Selvom strategien klarer sig godt, så er det klart at den ikke giver de bedste resultater hvert år. Strategien havde f.eks. svært ved at følge med i de sene stadier af både dot-com krakket og finanskrisen. Derfor er man som investor bedst tjent, hvis man anser dette som værende en langsigtet investeringsstrategi.

Husk! Lav altid din egen research, før du investerer.



Kommentarer

Der er ingen kommentarer.

Tilføj kommentar